Isnin, 11 Oktober 2010

PESANAN UNTUK ANAKKU ARISSA HANANIA


Buat anakku Arissa ingatlah pesan papa ni.

1. Berimanlah kepada Allah s.w.t
2. Jangan tinggal solat
3. Jadilah anak yang soleh
4. Jadilah manusia yang berjaya di dunia dan akhirat
5. Sayangilah mama seadanya.
6. Jangan derhaka pada mama
7. Dengar kata - kata mama
8. Jagalah mama bila dia dah tua.
9. Selalu call mama
10. Jaga nama baik keluarga
11. Jangan bergaduh adik-beradik
12. Yakin pada diri sendiri

Semasa papa tulis entry ni Arissa baru 26 hari di dunia ini. Arissa akan menempuh pelbagai cabaran di dunia ini maka papa nak Arissa dengar kata-kata papa ni. Arissa tak tau betapa seksanya mama melahirkan Arissa yang mana papa ade disebelah mama. Baru papa sedar betapa seksanya ibu melahirkan anak sehingga papa menitiskan air mata. Tetapi air mata papa tu tak sama dengan pengorbanan mama hendak melahirkan Arissa. Malam - malam mama tak tidur untuk menyusukan Arissa. Sayangilah mama seperti Arissa menyayangi diri Arissa sendiri. Apa yang papa nak Arissa tau mama dan papa amat menyayangi Arissa.

Ahad, 3 Oktober 2010

1ST RAYA DI RUMAH MERTUA DI JENGKA 22



1st raya suami isteri.hehe

family ayong

family kak uda

family ku

big family

Sabtu, 3 Julai 2010

Pendaftaran pelajar baru

Ingat lagi masa mula-mula aku mendaftar sebagai pelajar UiTM pada tahun 2002. Masa tu aku masih terawang-awang betul ke aku dapat masuk U. Belajar pun xpandai mana tetibe ditawarkan masuk U. Tp manusia mana yang xsuka dapat masuk U. Masa tu aku dapat dua tawaran UiTM dan Poli. Sbb masa tu yuran U murah aku pun pilih UiTM. Masuk U beb. Bukan senang nak masuk. hehe. Disebabkan aku ni orang susah so ramaila yang tolong aku masuk U ni. Bapak aku sanggup jual lembu di kampung dan bagi aku duit belanja RM1000 cash kt aku. Sedara mara bagila ape yang mereka termampu. Masa tu aku pi 1 van dengan semuanya mempunyai perasaan gembira kerana aku dapat masuk U dan dapat bersiar-siar di Kuala Lumpur dan Shah Alam. Terima kasih semua.

Sekarang aku dah bekerja di U tempat aku belajar jugak. Kiranya aku ni dibesarkan di UiTM la. Bila aku dh jadi staf aku suka tengok mak bapak mereka menghantar anak mereka mendaftar di UiTM. Ada datang naik kereta besar, kereta kecik, teksi, dan pengalaman tidak dapat dilupakan ade sorg student kt sini siap datang naik bas. Macam mana la mak bapak die boleh sewa bas. Seronok sgt kot. hehe. Aku jd sayu bila tengok student yang mak bapak dioerg yang dikalangan susah menghantar anak mereka daftar masuk U. Xtaula dieorg sewa ke kereta dieorg ke tp aku boleh tau dieorg mmg susah. Kadang-kadang sampai datuk n nenek pon ikut sama merasa berkongsi kegembiraan. Masa tu segala penat lelah terlah terbalas dek kerana anak, cucu mereka dapat melanjutkan pengajian ke Universiti. Lagi satu mereka ni cam susah je nak lepaskan anak mereka. Kadang-kadang leh tengok mereka masih lg menunggu anak mereka dari pagi hingga petang.

Kepada student yang datang dari kalangan yang susah belajar lah bersungguh-sungguh. Ingat pengorbanan ibubapa datuk nenek membesarkan anda. Melanjutkan pengajian di U merupakan langkah pertama untuk anda membela nasib keluarga anda. Anda bayangkan jika anda dapat masuk U cuba lihat muka ayah ibu anda sebulan masih lagi tersenyum walhal dalam hati masih terpikir macam mana nak cari duit nak bagi kepada anda. Tetapi disebebkan anda telah membanggakan mereka bab duit ape semua tu tidak menjadikan 1 masalah kepada mereka. Lagi 1 ingatlah klu kita berniat baik Allah akan membantu anda serta mempermudahkan urusan anda. Akhir sekali belajarlah selagi boleh sebab anda telah menjadi kebanggan keluarga anda.

Selasa, 25 Mei 2010

Asian university rankings - top 10 2010

1 University of Hong Kong

2 The Hong Kong University of Science and Technology Hong Kong

3 National University of Singapore (NUS) Singapore

4 The Chinese University of Hong Kong Hong Kong

5 The University of Tokyo Japan

6 Seoul National University Korea, South

7 Osaka University Japan

8 Kyoto University Japan

9 Tohoku University Japan

10 Nagoya University Japan

The World’s Greatest Football Stadiums


ANZ Stadium



Amsterdam ArenA


Allianz Arena




Aztecs Stadium



Camp Nou



Estádio da Luz



Estadio Monumental



Old Trafford



San Siro



Sapporo Dome



Sabtu, 24 April 2010

Adinda – Lah Ahmad

Malam pertama sangat sempurna
Duhai adinda sungguh jelita
Selama ini hanya kau yang ku tunggu

Bukannya rahsia di antara kita
Semakin membara jiwa gelora
Selama ini hanya kau di hatiku

Tak mudah ku melupakanmu
Hanya engkau yang ku perlu
Bayang-bayangmu masih menghantuiku
Apa saja yang kau mahu

Semua untukmu oh adindaku
Dengarlah rayuan di hatiku
Sesungguhnya aku mencintaimu
Selalu di hatiku memanggil namamu
Oh adindaku oh adindaku
Semua kerana kerna kamu

Engkaulah permata hatiku
Suluh menyinar hidupku
Yang selalu menerangi hari gelapku
Nantikan dinda yang satu
Tak akan pernah ku jemu
Semakin hari semakin ku rindu

Tak mudah ku melupakanmu
Hanya engkau yang ku perlu
Bayang-bayangmu masih menghantuiku
Kamu selalu dihatiku
Semua yang kau mahu

Walau berjauhan
Suaramu mengakhiri penantian
Tabah mengharungi cinta
Semua dugaan Maha Esa

Lirik/Lagu – Lah Ahmad

Jumaat, 23 April 2010

seni khat

amacam cantik tak seni khat ni..sebenarnye khat ni aku mintak tolong abg ipar aku wt..die mmg pencinta seni khat..aku sungguh teruja ngan seni khat ni..
http://khair-arzaaq.blogspot.com/

Khamis, 25 Mac 2010

Aku dan Degree

Fuhh pening kepala kebanyakan assignment tak siap lagi.. Dah lama tinggal belajar rasa dh tepu otak ni..Walaupun ambik part time tp rasa macam full time. Lecturer aku ade berkata jika You all fikir, kenapa la aku sambung belajar..walaupun dh bekerja.. "you are on the right track" hehe.pedas ayat tu..tp xpe aku sahut cabaran walaupun susah terpaksa berulang alik..susah dulu senang kemudian..Ya Allah tabahkan hatiku menempuh cabaran ini..

Rabu, 24 Mac 2010

INFO & FAKTA

INFO: Tip untuk ibu bapa

- Sebaik kandungan mencecah empat bulan, ibu digalakkan baca surah
al- Fatihah, ayat Kursi dan surah al-Inshirah. Surah Fatihah adalah ibu al-Quran, ayat Kursi bertujuan menghalau gangguan syaitan manakala surat al-Inshirah untuk melapangkan hati dan fikiran.

- Selepas bersalin, baca surah berkenaan ketika menyusukan anak dan dihembuskan di kepala. Ia boleh diteruskan sehingga anak cukup umur.

- Waktu ketika anak antara sedar dan tidak. Rebut peluang bisikkan kata-kata nasihat, pujian dan pesanan. Ambil masa seminit, dua untuk membacakan doa sambil mengusap kepala mereka selain memberikan nasihat.

- Doakan kejayaan anak, rakan anak mereka, anak rakan dan jiran.


FAKTA: Rahsia pemakanan ilmuwan Islam

1) Madu - Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran mengiktiraf ia ‘shifa’ iaitu penyembuh penyakit. Madu didapati berkesan untuk merawati penyakit dan boleh menghindarkan kepenatan kerja otak seperti berfikir, membaca, merancang dan bermesyuarat. Ia perlu diambil dua sudu teh (gunakan sudu plastik) pada waktu pagi dan malam.

2) Kismis - Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak. Adab memakannya ialah dengan mengadap Kiblat, membaca Bismillah dan selawat tiga kali diikuti doa penerang hati. Ia perlu dimakan seperti memakan gula-gula kerana dikatakan tidak berkesan jika dikunyah dan diambil satu persatu sebanyak 21 biji setiap hari.

3) Susu segar - Susu berguna untuk kesihatan otak, mempertajamkan ingatan, membekalkan tenaga mental dan fizikal. Susu mengandungi tiga unsur semula jadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukan untuk pertumbuhan badan dan otak. Susu yang terbaik untuk ketajaman minda ialah susu kambing, biri - biri dan lembu yang segar. Ia diminum segelas pada sebelah pagi dan malam.

4) Telur - Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan menjaga kesihatan keseluruhannya. Ahli - ahli kesihatan mengakui ia adalah makanan yang lengkap dan berkhasiat. Telur yang terbaik ialah telur ayam kampung dan yang masih baru.

5) Halia - Ia sangat mujarab untuk menghindar masalah lupa. Ia boleh dimakan mentah atau dibuat halwa. Halwa ialah halia yang dijadikan Dimakan sedikit saja pada waktu pagi.

6) Buah Delima - Mujarab untuk penerang hati seperti sabda Nabi Muhammad SAW: “Sesiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari.”

Isnin, 8 Mac 2010

Ekspo Selangkah Ke UiTM 2010

 

Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kampus Bandaraya Johor Bahru akan mengadakan Ekspo Selangkah Ke UiTM 2010 mengikut butiran seperti berikut:

 Tarikh & hari: 
13 hb Mac 2010 (Sabtu) & 14 hb Mac 2010 (Ahad)

Tempat:
Dewan Besar
    Kampus Bandaraya Johor Bahru
       Jalan Heman, Kampong Aman, Larkin,
Johor Bahru

Masa:
9 pagi hingga 5 petang
 
Pada 2 hari berkenaan, staf UiTM akan memberi maklumat terkini mengenai peluang kemasukan ke UiTM bagi sesi pengajian Julai 2010 dan membantu pelajar-pelajar yang baru mendapat keputusan SPM untuk membuat pemilihan tentang program-program pengajian di UiTM.

Pelajar-pelajar yang berminat untuk melanjutkan pengajian di UiTM diminta membawa slip keputusan peperiksaan SPM.

Pelajar-pelajar lepasan SPM, STPM, Diploma dan Ijazah, ibu bapa dan penjaga serta orang ramai adalah dijemput hadir.





Isnin, 1 Mac 2010

Kursus BTN

 
KEM BUMI JATI, SHAH ALAM

  
KUMPULAN 4

  
MANTOP

  
UiTM, JUPEM, JABATAN MUZIUM, JAB. PENDIDIKAN 


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails